Φορολογία των Influencers

γυναίκα influencer

Φορολογία των Influencers

Ποιος θεωρείται influencer;
Influencer είναι κάποιο άτομο με έντονη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο έχει δημιουργήσει ένα κοινό που εμπιστεύεται τη γνώμη του. Μέσα από το προφίλ του, προωθεί προϊόντα, υπηρεσίες ή ιδέες και αμείβεται για αυτό. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι σχετικά καινούρια και η φορολογική της αντιμετώπιση ακόμα εξελίσσεται. Είναι σημαντικό όσοι ασχολούνται με αυτό το επάγγελμα να είναι καλά ενημερωμένοι, να κρατούν σωστά αρχεία και να συνεργάζονται με λογιστή.


Τι προβλέπει ο νόμος;
Στην Ελλάδα, δεν υπάρχει ακόμη ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για τους influencers. Επειδή τα έσοδά τους προέρχονται από διαφορετικές πηγές και η φύση της δουλειάς τους δεν είναι πάντα σαφής, δημιουργούνται νομικές ασάφειες.

Η διαφήμιση επιτρέπεται, εφόσον είναι ξεκάθαρο στον καταναλωτή ότι πρόκειται για διαφημιστικό περιεχόμενο (π.χ. μέσω εικόνας, ήχου ή κειμένου). Το Ανώτατο Δικαστήριο της Γερμανίας αποφάσισε πρόσφατα ότι μια ανάρτηση δεν θεωρείται απαραίτητα διαφήμιση, αν δεν προωθεί κάποιον συγκεκριμένο προμηθευτή.

Επιτρέπεται η αναφορά ή το «tag» σε κάποιο προϊόν ή μάρκα, αρκεί το περιεχόμενο να μην είναι υπερβολικά προωθητικό. Όταν περιλαμβάνεται σύνδεσμος (link), τότε είναι πιο πιθανό να χαρακτηριστεί ως διαφήμιση και θα πρέπει να αναφέρεται ρητά.

Κατά την αξιολόγηση μιας ανάρτησης ως διαφημιστικής, εξετάζονται και άλλοι παράγοντες, όπως ο αριθμός των ακολούθων, τα likes και το αν ο λογαριασμός είναι επαληθευμένος.

Η αμοιβή των influencers δεν περιορίζεται μόνο σε χρήματα – μπορεί να περιλαμβάνει προϊόντα, π.χ. μέσω unboxing. Για τον λόγο αυτό, οι influencers πρέπει να τηρούν το σχετικό νομικό πλαίσιο, αλλιώς ενδέχεται να θεωρηθεί ότι εφαρμόζουν αθέμιτες πρακτικές.


Γιατί είναι τώρα τόσο σημαντικό το θέμα της φορολόγησης;
Η μεγάλη εξάπλωση των influencers και του digital marketing έχει φέρει σημαντικά έσοδα σε πολλούς από αυτούς. Όμως, η απουσία συγκεκριμένου νομικού πλαισίου δημιουργεί κινδύνους για φοροδιαφυγή και αθέμιτο ανταγωνισμό.


Πρέπει να κάνω έναρξη επιχείρησης ως influencer;
Αν το κάνεις επαγγελματικά και όχι περιστασιακά, ναι. Πρέπει να γίνει επίσημη έναρξη στην Εφορία και να τηρείς λογιστικά βιβλία.

Δεν υπάρχει ειδικός ΚΑΔ (κωδικός δραστηριότητας), αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένας γενικός, όπως ο 70.22.13.05 Υπηρεσίες συμβούλου σε θέματα προώθησης πωλήσεων.

Η πιο συνηθισμένη  μορφή επιχείρησης είναι η ατομική, η οποία ξεκινάει εύκολα με τη βοήθεια ενός καλού λογιστή.

Σε αρκετές περιπτώσεις όμως μπορεί είναι φορολογικά ευνοϊκότερη η ίδρυση μιας μονοπρόσωπης ΙΚΕ.

Επικοινωνήστε με το γραφείο μας για να σας ενημερώσουμε για τα υπέρ και τα κατά της κάθε μορφής επιχείρησης καθώς και ποια θα είναι ευνοϊκότερη για εσάς.

(Λογιστικό γραφείο Δημητρίου τηλ. 2421052666    email: dimitriou@dimit.gr)


Τι φόρους πληρώνει ένας influencer;

Οι influencers υπόκεινται στους εξής φόρους:

  • Φόρος εισοδήματος για τα κέρδη από διαφημίσεις, συνεργασίες, εκδηλώσεις κ.λπ.

  • ΦΠΑ, αν παρέχουν υπηρεσίες με αξία πάνω από το σχετικό όριο.

  • Εισφορές ΕΦΚΑ (ασφαλιστικές εισφορές).

  • Ειδική εισφορά 2% υπέρ ΕΔΟΕΑΠ για τιμολόγια από εταιρείες εξωτερικού (όπως Meta, Google).

  • Φόρος ΑΕΠΙ, σε περίπτωση εσόδων από πνευματικά δικαιώματα.


Ποια είναι τα είδη εσόδων ενός influencer;

  • YouTube (AdSense)
  • Affiliate links (π.χ. Skroutz, Amazon, Booking)
  • Συνδρομές (π.χ. Patreon, OnlyFans, Twitch subs κ.α)
  • Donations (π.χ. BuyMeACoffee,Ko-fi κ.α)
  • Χορηγίες

  • Πληρωμένες αναρτήσεις (sponsored posts)

  • Affiliate marketing

  • Πωλήσεις προϊόντων/υπηρεσιών

Όλα τα παραπάνω φορολογούνται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα.


Τι πρέπει να προσέχουν οι influencers;

  • Μην δηλώνετε λιγότερα έσοδα από τα πραγματικά – είναι φοροδιαφυγή.

  • Κρατήστε όλα τα απαραίτητα αρχεία (παραστατικά, τιμολόγια, έξοδα).

  • Μη βασίζεστε στην άγνοια – οι φορολογικές παραβάσεις κοστίζουν.


Χρήσιμες συμβουλές:

  • Καταγράφετε σχολαστικά όλα τα έσοδα και έξοδά σας.

  • Συμβουλευτείτε έναν έμπειρο φοροτεχνικό.

  • Αν έχετε μεγάλα έσοδα, ίσως συμφέρει η ίδρυση εταιρείας, ώστε να διαχωρίσετε τα προσωπικά από τα επαγγελματικά οικονομικά.

 

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το λογιστικό γραφείο μας.

Λογιστικό γραφείο Δημητρίου

τηλ. 2421052666

email: dimitriou@dimit.gr